Tuesday, August 28, 2012

mari belajar bahasa perancis


saya mahu makan -  dites envie de manger
 saya - je
saya baru bangun tido - je viens de reveiller du sommeil
saya baru lepas mandi - je venais de bain
saya suka awak -  je t' aime
suka - comme
selamat datang - accueil
selamat tinggal - au revoir
selamat pagi - bonjour 
 semoga berjumpa lagi  - nous esperons vous revoir
saya mahu mandi - je veux un bain
awak mahu masak apa hari ini ? -ce que vous voulez faire cuire aujourd 'hui
awak suka makan apa ?- aimez - vous manger ce
 teman lelaki - copain
itu teman lelaki awak ? -que ton copain
awak -vous
semalam -hier
hari ini -aujourd'hui
lusa - apres - demain
tahun ini - cette annee
tahun hadapan - la 'an prochain
tolong pergi kedai -s'il vous plait aller boutique
kedai - boutique
 ubat -medicaments
makan -manger
mari makan - mangeons
saya benci awak - je vous deteste
saya mahu tido – je veux dormir
cuaca sejuk - le temps froid
cuaca panas - le temps chaud
jam- heure
tandas - toilette
bilik air - salles de bains
awak ada teman lelaki - avez vous un petit ami

No comments:

Post a Comment