Tuesday, July 17, 2012

kenapa aku kurang gemar layan budak budak ?

selamat sejahtera kepada para readers yang sudi baca blog aku yang agak agak tak femes ni ( memang tak femes pun) terima kasih alllllll ... ok entry kali ni  aku nak cerita tentang kenapa aku kurang gemar layan budak budak ok sebenarnya aku ni anak bongsu dalam adik beradik so  sifat untuk melayan budak budak tu memang x de dalam diri aku dalam erti kata lain aku tak ada ciri ciri seorang ibu la senang citer dan kalo budak budak kecil jumpa aku pun diorang memang tak nak nyer kat aku bila aku pegang pun diorang dah nangis . kalau budak budak yang berumur 12 tahun ke atas tu memang aku boleh layan diorang dalam erti kata lain boleh "masuk kepala " la tapi kalau budak budak yang berumur 12 tahun kebawah memang la aku langsung tak faham dan tak tahu nak layan kerenah diorang + lemah akal la ( tapi yang pasti bukan terencat akal k )  . bukan bukan bukannya aku sombong atau ape tapi dah memang sifat aku cam tu nak wat cam ne?

ok ... aku nak tanya kenapa bila orang perempuan la exspecially anak anak dara kalo jumpa budak budak kecik je ... mesti automatik perkataan yang keluar dari mulut korang adalah ....aaaaanyaaaaaaanyoooooo alaaaaa butukbtukbutuk kenapa? kalau budak tu nangis pulak automatik mulut korang akan berbunyi .... aalalalalalalalalala jangan la nangessssss cayanggggggg nininininininini aauuuu cakkkkkk konon konon buat kelakar la dengan harapan budak tu akan berhenti nangis dengan serta merta bertukar jadi gelak ketawa yang paling lucu la sebab lawak korang yang sememnagnya tak lucu tu ...lagi satu knape anak anak dara bila jumpa budak budak kecil exspecially baby korang akan terus terkam kat diorang sambil kononnya sambil beramah mesra la dengan budak tu then dukung sambil bawak tunjuk kat saudara mara yang lain lepas tu dapat pujian macam ni " haaaa macam ni la baru ibu dan isteri mithali " lepas tu korang pun tersenyum dengan bangga sambil menjeling jeling saudara mara lelaki yang korang minat atau pun jejaka idaman yang dah lama korang minat secara diam diam dengan harapan diorang pun concern dengan sifat korang tu ?  atau pun dengan  secara tak langsung korang boleh bertegur sapa dengan dia walaupun dengan cara mengusik  macam tu? itu kalau dia teringin nak tegur korang kira ok la kiranya taktik korang tu menjadi jugak .. tapi kalo sebaliknya ? hampa hati korang betul tak? korang tahu tak?sebenarnya korang dah JUAL DIRI ( sila jangan berotak kuning yer ) korang secara tak langsung ... tak boleh ke buat perangai sebenar ?  tak boleh ke jadi diri sendiri? x payah la nak terlamapu control ayu sangat sebab nanti  akan menyerlahkan perangai korang yang sebenar secara tak langsung  sebab nanti nampak sangat sebenarnya korang BERLAKON  je hakikatnya korang pun bese bese jer layan budak budakj kecik ... yesss memang la diri kita tak kan perasan sume tu tapi orang lain akan nampak dengan jelas sifat kepura puraan yang ada dalam diri korang tu ....
so nasihat dari aku adalah ..... jadi la diri sendiri jangan selalu BERLAKON nanti KANTOI ......

aku tak suka budak budak sebab aku rimas dengan perangai sesetengah budak yang jenis kalo pergi rumah orang suka panjat sana panjat sini masuk masuk rumah orang terus terkam ke peti sejuk sambil ambik ape yg ada kat dalam peti tu kalo tak dapat ape yang diorang nak menangis nangis berguling guling  hentak hentak kaki  ... serios aku tak suka perangai cam tu ... kalo aku ada terjumpa budak macam tu siap laaaaa dengan cubitan aku yang berbisaaa ni silap silap hari bulan budak tu dah tak nak datang  rumah aku dah lagi aku suka tak deer la memeningkan kepala hotak aku ... ape ? ??? ciri ciri budak budak yang aku suka adalah menurut kata , tak melawan , bersopan bila datang rumah orang  walaupun budak tu kadang kadang x comel mana pun tapi bagi aku tetap comel sebab aku suka dengan perangai yang ada dalam diri budak tu . ok ok ok la sekarang korang dah tahu jawapan nya kenapa aku kurang gemar layan budak budak so lepas ni tolong jangan tanya lagi soalan yang sama ekkkkkk  .

9 comments:

  1. Seriously. We share the same feeling. Budak kuat nangis tk tentu pasal lg buat i emp. Skrg ni tgh preggy, budak nangis, anak sedare nangis.. Mmg boleh naikkan darah. Hehe. Sy mmg tk suke budak. Budak dgr kata sy leh layan. Hehe

    ReplyDelete
  2. samalah bro..aku pn kurang lyan bebudak lg2 yg 11 tahun ke bwh..aku pn anak bongsu..haha..k la

    ReplyDelete
  3. okey , walaupun aku wujud dalam tahun 2020 nii aku pun nak share jugalah perasaan aku yang sbnrnya aku ni pun tak suka dengan budak² sbb apa, aku nak jadi diri aku sendiri laa sbb aku x suka dengan perangai budak² yg erghh πŸ™„πŸ™„πŸ™„menyampah ok , bukan apa aku x suka yg dorang tu dekat² dgn aku, memang budak² bawah umur 1-11 tahun mcm tu aku x akan layan . dorang jaa suka dgn aku tapi aura aku memang x suka dgn budak². aku pun pernah trauma dgn sepupu aku punya anak dia dulu pernah pukul² aku , meremas payu**** aku , buka baju aku dari blkng laa entah siapa punya ajaran mcm tu skali dan banyak lg la dia buat. btw , aku ni anak bongsu juga dan aku x suka org yg berlagak dan berlakon yg suka demi menunjuk² kepandaian dorang nak jadi seorang yg dipandang tinggi dan dipuji² boleh jdi seorang ibu. saudara aku yg lain mesti dorang akan cakap "mcm mne nak kahwin kalau x suka budak²" okk wtf the statment yg karut , bukan selama² nya pun kita x suka dgn budak² kan suatu hari nnti bila kita dah jadi mak bapak aura kita mesti akan berubah utk menjadi seorang yg terbaik untuk anak² kita suatu hari nnti .

    ReplyDelete
  4. Astu kita mcm xdpt attention mcm tu hmmm....plus dkt situ aq mcm xwujud dpn family aq

    ReplyDelete
  5. 2021 Here

    Exactly the same as me , aku TAK SUKA budak walaupun aku seorang perempuan tapi bile.dgr je bayi nangis lagi2 tuk umh flat cm aku mmg sakit telinga klau drg dh oekk oekk aishhhh asee rimas aq bersyukur aqq ank bungsu n ade 2 sibs je so xde byk hal n sume bt hal sndiri2.. sekian

    ReplyDelete
  6. Sama weh sama. Aku pantang betul budak tak dengar kata, kurang ajar, manja sikit2 nangis. Ye aku faham budak2, kalau ank buat perangai, mak bapak bukan nak larang ank. Bila kita tegur budak tu mula lah meraung2 mcm kena dera. Mak bapak bukan nk tegur time buat salah. Kalau budak baik sopan mesti mak bapak dia ajar adab, yg tu aku boleh terima je. Zaman sekarang susah la nk jumpa budak yg beradab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, budak² mcm tu bila ditegur sikit terus buat muka masam lepas tu mengamuk x tentu pasal mcm jak kena dera . datang rumah aku ja check² icebox orang lepas tu pura² lagi tanya "ini apa nek?" dia cakap ibu aku πŸ™„πŸ™„πŸ™„ ishh menyampah padahal terang² sudah dorang tau dan pernah makan bende tu, meminta² ja tau . tiada adab langsung kena ajar, ibu aku je yg layankan perangai dorang tu dan ibu aku mesti kata "kesian dorang masih budak²" and aku like "what???!! masa budak² ni lah mesti mau kena ajar supaya nda buat mcm tu di rumah org lain, buat malu ja kalau buat mcm tu di rumah orang . aku fhm jugalah, mungkin ibu aku ni jenis yg sukakan budak² mmng aura keibuan tpi lama² aku tngk budak² tu pula yg melebih² buat rumah kmi mcm rumah sendiri. aku suka kalau budak² yg lemah lembut, baik, sopan ,dgr cakap x memukul dan x kacau barang kat rumah orang . ada ja budak mcm tu, mcm anak buah aku yg lain lgi, bgus lgi perangainya tak kasar .

      Delete
  7. 2022 dh mai. Aku still x suka budak²πŸ˜…. I try utk suka tapi ended annoying juga. Lagipun budak² skrang ni bukanya nk dengar cakap. Pastu tukang report. Report sbb marah dorang. Sekali ja aku kena aku mmg x layan dah, anggp je terus dorang xda depan mata. Tapi kalau bagi makanan ka aku suka. Hahaha sbb budak² yg aku kenal suka membawang. Yang paling memerlukan kesabaran yg tinggi klau budak tu suka pukul, naik terus darah aku sampai jantung nk berkecai dipukulnya. Hampehh tull. Sekiannn. Panjang lagi tapppiii setakat sini ja. Bukan setakat typing kepala hotak pun nk kena pikiaq mcm mna nk buat budak² ni duk diam.πŸ™‚

    ReplyDelete