Wednesday, September 12, 2018

Kisah rumah tangga

Hai apa khabar semua  korang sihat ke ? Dh makan? Haaaaa Ok2 hari aku nak criter tentang kisah rumah tangga.
Sejak kebelakangan ni aku tengok dan banyak  criter tentang keganasan rumah tangga  isteri buat hal suami tak bagi nafkah tak bertanggungjawab haiiiihhh pening kepala aku dan  membuatkan diri ini takot untuk kahwin, ye la kang kalo dapat lelaki lelaki yang tak guna tu kang macam mana? Mau nyer la aku ni meroyan plak.
Tadi masa aku kat ofis tinggal lagi beberapa minit nak balik tangan aku ni saja saja la on hanset dan aku layari fb... guest what????
Apa yang aku baca kat status seorang kawan aku masa aku belajar dulu WHAT??OMG!!!!!
Kawan aku ni dah kahwin so di orang ni pasangan OKU la dan dah hidup Bersama dalam 6 tahun gitu( dari apa yang aku baca kat status diorang tadi ) ok aku faham setiap pasangan confirm ada pertelingkahan dalam rumah tangga cuma nya yang mematangkan pasangan adalah cara korang mengatasi sesuatu masalah yang melanda dengan rasional atau pun emosi? Di bawah ini adalah cara cara yang aku fikir boleh diguna pakai untuk panduan pasangan yang baru dan yang dah lama mendirikan rumah tangga :
Korang perlu kenal pasti punca masalah itu berlaku.
Korang perlu dapatkan penjelasan dari pasangan tentang punca tersebut.
Korang perlu luahkan apa yang terbuku di hati dengan pasangan masing2 supaya pasangan korang tahu kesilapan diri dan cuba guide pasangan korang Supaya tidak ulangi perbuatan yang sama berulang kali.
Cara korang komunikasi dengan pasangan amat penting  Contohnya : kalo pasangan korang tu jenis yang baran korang jangan la simbah lagi dengan  Minyak ( jangan plak korang pergi simbah minyak petrol plak itu nak mati nama nya) korang kena la cakap elok elok bercakap dengan intonasi yang betul alaaaaa senang criter macam ni la macam  mana korang bercinta dulu dulu pun ada juga bergaduh kan? So cara apa yang korang gunakan untuk pujuk pasangan korang? Haaaaa cara tu juga la yang korang gunakan dalam alam rumah tangga ni, tak susah kan? Cuma korang je yang merumitkan keadaan.
Kalo nak bergaduh tu tolong la jangan tulis status kat fb, ya Allah korang tak malu ke? Criter pasal dalam kain luar kain sume bagai eeeeee tu la nye orang nak bercinta ko nak bercinta orang nak kahwin ko nak kahwin tapi tak pandai handle lepas tu bila ada masalah Masing2 meroyan dalam fb yang bini buat status yang laki dok komen2 adoi la haiiii korang ni cuba la jadi DEWASA sikit tak boleh ke? Time nak "main" tahu plak nak jadi Dewasa, tolong la jangan kahwin sebab nafsu tak kan kekal lama beb please be matured ok guys.
Ini la yang terjadi kat status fb kawan aku tadi tak pasal pasal satu dunia tahu tentang masalah ko masalah yang sangat peribadi, kepada para silent readers dan readers korang boleh guna cara yang aku bagi tu untuk masa depan korang dan masa depan aku jugak  tolong la ajar diri menjadi matang dan belajar untuk banyak membaca sebab bila banyak membaca pemikiran akan terbuka dan kita dapat banyak cara untuk penyelesaian masalah kalau bukan sekarang pun ia nya pasti akan tiba. Ok la guys aku tido dulu  ok daaa jadah nya daa 

No comments:

Post a Comment